Fiets tips en trucs

Waar moet je op letten als je online een nieuwe fiets koopt?

damesfiets

Al jaren laten online verkopen een stijgende lijn zien. Op gegeven moment zou je verwachten dat de rek er wat groei betreft wel uit is, maar niets is minder waar. Online shoppen voorziet dan ook in meerdere behoeftes. Lagere prijzen dan in fysieke winkels, kopen op een moment dat het jou het beste uitkomt en er de deur niet voor uit moeten, zijn de belangrijkste redenen waarom mensen kiezen voor de webwinkel. Kleding en sportartikelen staan, eigenlijk al sinds jaar en dag, bovenaan van artikelen die we het meest online aanschaffen. Ook het boeken van weekendjes weg en vakanties in Nederland staat vaak bovenaan op dit soort lijstjes. Meer en meer zie je dat ook minder voor de hand liggende producten/diensten vaker online worden gekocht. Fietsen, zoals City-Bikes bijvoorbeeld, worden sinds relatief korte tijd veel via internet besteld. Bij kleding en dergelijke weet je vast wel waar je op moet letten als je dit online koopt. Maar weet jij waar je op moet letten als je online een fiets koopt?

Volledige productinformatie

Of je nu op zoek bent naar City-Bikes, ATB’s, ligfietsen of welk andere type fiets dan ook, je wilt graag zoveel mogelijk weten van de fiets die je op het oog hebt. Een goede fietsenwebshop brengt alle info over een fiets overzichtelijk op één plaats bijeen. Dit betekent dus dat bij elke individuele fiets die je op de website van de fietswebwinkel ziet, deze info te vinden is. Volledige productinformatie gaat verder dan enkel en alleen een uitgebreide beschrijving van een fiets. Ook de technische specificaties vallen onder deze noemer. Denk hierbij aan zaken als hoeveel versnellingen de fiets heeft, wat voor soort rem, merk van onderdelen als derailleur, framehoogte en wat al niet meer zij.  Er zijn genoeg mensen die ervaringen hebben met het kopen van een nieuwe fiets waarbij de productinfo niet volledig was. Meestal zijn dit juist de mensen die reviews achterlaten die niet gunstig uitpakken voor de betreffende fietsenwebshop. Klachten doen je naam, en zeker op het internet, nu eenmaal geen goed.

Foto’s, video’s en instructiefilms

Aansluitend op het verhaal van volledige productinformatie is het voor jou als consument erg prettig als je naast deze info de fiets ook goed in beeld gebracht krijgt. Een webshop komt er vandaag de dag natuurlijk niet meer mee weg om slechts één foto van de fiets te plaatsen. Nee, een nieuwe fiets kopen is best wel een uitgave te noemen en dan wil je uiteraard wel goed kunnen zien hoe de fiets er uitziet. Een fietswebshop die dit goed heeft verzorgd is City-Bikes.nl. De foto’s zijn duidelijk en de fietsen worden van alle kanten belicht. Je kunt inzoomen op de foto’s, zodat je ook eventuele details,  die de fiets speciaal of bijzonder maken, goed kunt zien. Goede, duidelijke foto’s bevestigen je in je keuze voor een bepaalde fiets.

Naast foto’s is het ook erg prettig voor je als er korte video’s op de website van de fietsenshop zijn te vinden. Dit kunnen heel diverse video’s zijn. Denk hierbij aan een instructievideo die je laat zien hoe je bijvoorbeeld trappers op de juiste wijze monteert. Maar ook een korte animatievideo die iets vertelt over de fietsenzaak en de werkwijze (levertijd, afhandeling en dergelijke) spreken erg aan. Lang niet iedereen heeft immers ervaring in het online kopen van een nieuw stalen ros of in het monteren ervan. Want het is goed om te weten dat fietsen vaak niet volledig gemonteerd bij je worden afgeleverd. Schrik hier niet van, want de handelingen die je zelf moet verrichten zijn echt door een ieder uit te voeren.

Reviews, ondervindingen en klachten

Het internet is één grote bron van informatie. Voordat je daadwerkelijk je nieuwe fiets bestelt, kun je er voor kiezen om reviews van anderen te lezen. Dit kunnen ondervindingen zijn van andere mensen die een bepaald type fiets hebben gekocht en laten weten hoe deze wel/niet bevalt. Bijvoorbeeld; een damesfiets of een moederfiets. Maar dit kunnen ook ervaringen zijn die zij hebben met een bepaalde fietswebshop. Ook dit kan vanzelfsprekend positief en negatief uitpakken. Hou er rekening mee dat wanneer je een klacht leest, deze natuurlijk altijd ‘gekleurd’ is en je het verhaal maar van één kant hoort. Kijk ook goed naar de verhouding tussen positieve en minder goede ervaringen. Er is geen enkele fietsenwebshop die alles foutloos doet, dus wanneer je enkel en alleen positieve ondervindingen tegenkomt van een fietsenwebwinkel, dan mag je hier gerust je vraagtekens bij zetten.

Moederfiets

Service en klantenservice

Tot slot willen we benadrukken dat het belangrijk is dat je checkt hoe de online fietsstore omgaat met zaken als service en garantie. Wat valt er onder service? Hoe lang heb je garantie? Wat is de levertijd? Wat als de fiets niet bevalt? Worden er bezorgkosten in rekening gebracht? Welke accessoires zijn er inbegrepen bij de fiets? Zomaar een aantal vragen en op dit soort vragen moet de webshop je snel, gemakkelijk en duidelijk een antwoord op kunnen geven. Het middel waarmee de online shop dit doet is in eerste instantie vaak de website. Je vindt hier in de meeste gevallen wel een FAQ, waar je de meest gestelde vragen terug kunt vinden. Staat jouw vraag er niet tussen of wil je toch graag in contact komen met de aanbieder? Dan heeft een goede fietsenwebshop hiervoor een klantenservice in het leven geroepen. Deze klantenservice is vaak op meerdere manieren te bereiken, waaronder:

  • Telefonisch
  • Via live chat
  • Via e-mail
  • Via verschillende social mediakanalen

Bij de klantenservice kun je ook terecht voor technische vragen over fietsen. Als het goed zitten hier namelijk niet alleen mensen die iets weten over bestellen en betalen, maar ook mensen die enige kennis van zaken hebben.

Je ziet dat er eigenlijk twee belangrijke zaken zijn waar je op moet letten als je online city-bikes, of wel welke andere type fiets dan ook, koopt. Het ene is dat je alle benodigde info over de fiets overzichtelijk op één plaats vindt. Het andere is dat je de fietswebshop checkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *