Fietsnieuws

De e-bike: wat is het verschil tussen midden-, voorwiel- of achterwielmotor?

De laatste jaren zijn elektrische fietsen zeer populair geworden en deze worden dan ook steeds meer verkocht. Ondanks het feit dat ze duurder zijn dan een traditionele fiets, zien veel mensen er de voordelen er van in en hebben het geld er voor over. Met een e-bike kom je immers veel sneller vooruit en kan je langere afstanden afleggen. Dat is fijn voor woon- en werkverkeer, omdat je frisser op het werk komt, maar ook in de weekenden kun je genieten van de langere afstanden die je met een elektrische fiets kan afleggen.

 

Goedkope elektrische fiets

Als je geïnteresseerd bent in een goedkope, maar goede elektrische fiets, dan kun je kijken op de website van City Bikes. Zij verkopen elektrische fietsen van het merk Spirit en bieden een ruim assortiment.

 

De positie van de motor op de elektrische fiets

Bij een e-bike kan de motor op drie verschillende plaatsen zijn geplaatst: bij het voorwiel, het achterwiel of in het midden. Ieder type heeft zijn voor- en nadelen.

  • Voorwiel: elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn over het algemeen goedkoper, omdat de motor simpeler is. Een voordeel is dat je in elke versnelling kan wegrijden, bij een middenmotor kan dat niet. Verder trapt de fiets licht, waardoor je minder ondersteuning nodig hebt. De voorwielmotor heeft echter wel enkele nadelen: hij stuurt zwaarder en het voorwiel kan in een bocht sneller kan wegglijden, wat een valpartij tot gevolg zou kunnen hebben. Ook maakt een voorwielmotor het lastig om de voorband te wisselen. Verder heeft de voorwielmotor geen geïntegreerde krachtsensor. De voorwielmotor is niet geschikt voor het fietsen op heuvelachtig terrein.
  • Achterwiel: een achterwielmotor is stil. En je kunt remmen op de motor, wat maakt dat de motor minder slijt dan een middenmotor. Net zoals bij de voorwielmotor kun je in iedere versnelling wegrijden. Nadelen van de achterwielmotor zijn echter dat je de achterband moeilijk kan wisselen en dat hierbij de computer gereset moet worden. Verder kan bij een achterwielmotor alleen een derailleursysteem worden gebruikt en deze slijt sneller dan een naafversnelling. Een laatste punt is dat de accu een lagere actieradius heeft en je dus minder kilometers kan rijden met de achterwielmotor.
  • Middenmotor: bij een middenmotor is de motor bij de trapas geplaatst, daardoor wordt het gewicht beter verdeeld en dat maakt dat de fiets gemakkelijker te hanteren is. De computer van een e-bike berekent hoeveel trapondersteuning nodig is en doet dat door middel van een sensor, bij een middenmotor is deze sensor ingebouwd. Een ander voordeel van een middenmotor is dat deze minder storingsgevoelig is.

Een middenmotor is goed geschikt wanneer je op heuvelachtig terrein wilt fietsen.

 

elektrische fiets-Spirit

 

E-bikes met een middenmotor zijn het populairst. Dit komt omdat het de energie wordt overgebracht naar de trapas, waardoor het fietsen heel natuurlijk aanvoelt. Ook de eerder genoemde sensor geeft een fijne fietservaring. Wel is de middenmotor wat duurder dan de voorwiel- of achterwielmotor. Het is echter verstandig om bij de aankoop van een elektrische fiets advies te vragen bij de fietsenzaak, voordat je besluit of besluit welke fiets met welke motor het gaat worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *