Fietsnieuws

Fietsenplaats.nl ervaringen en recensies

Hoe was uw ervaring bij onze webshop?

De belangrijke functie van recensies bij aankopen via het internet

Winkels zijn afhankelijk van hun klandizie. Hoe meer klanten, hoe beter de verkoop, hoe hoger de inkomsten. Dit geldt niet alleen al eeuwen voor de gewone, fysieke winkel, maar ook voor het fenomeen dat sinds de opkomst van het internet zijn intrede heeft gedaan: de webshop, de online webwinkel. Reclame is een belangrijke factor om mensen naar een shop te krijgen, gunstige prijzen en goede klantenservice essentieel om van bezoekers daadwerkelijke klanten te maken. Dat is echter niet de enige factor van importantie: het gaat er ook om hoe klanten hun aankoop in de webshop ervaren en dat gebeurt via zogenaamde recensies of beoordelingen. Het is tegenwoordig normaal dat u na een geslaagde koop een berichtje ontvangt om gebruik te maken van de mogelijkheid uw interactie met de webshop te waarderen. Dat gaat in de voor ons normale cijfers van 1 tot 10 en/of via het aangeven van 1 tot 5 sterren, waarbij verder de mogelijkheid wordt geboden uw score met enkele opmerkingen te verduidelijken.

Fietsenplaats.nl

Hoe was uw ervaring bij onze webshop? Een voorbeeld: Fietsenplaats.nl

Hoewel klantbeoordelingen een belangrijke plek innemen op de thuispagina van Fietsenplaats met een aantal voorbeelden en een link naar ‘alle beoordelingen’, vinden we pas helemaal onderaan die homepage de gemiddelde getalswaardige beoordeling. Op zich is dit natuurlijk slechts een gemiddelde en kan dus veranderen in de loop der tijd, maar Fietsenplaats doet het heel aardig met een 8,9 en 4 sterren. Na klikken op ‘alle beoordelingen’ zien we dat dit gebaseerd is op 183 gegeven recensies met slechts één hele slechte. De site is opmerkelijk eerlijk door deze slechte beoordeling als eerste te vermelden, waarbij de klant aangeeft dat negatieve reviews kennelijk verwijderd worden (afgezien van deze dus weer niet zo eerlijk) Dat gegeven is zorgelijk, want er wordt verder niet gemeld of dit zo is en zo ja, waarom. Uit onderzoek is gebleken dat negatieve recensies het vertrouwen in een webshop vergroten. Men beschouwt dit als eerlijkheid en gaat er ook van uit dat de webwinkel alles zal doen gemaakte fouten te herstellen. Voor mogelijke andere niet zo goede reviews zijn we afhankelijk van andere opiniesites, maar daarover later. Tenslotte dient nog opgemerkt te worden dat het geven van een beoordeling de kans herbergt uw aankoopbedrag terug te winnen. Dat verhoogt de kans tot het geven van een misschien niet geheel eerlijke mening om die kans te vergroten. Het zou interessant zijn ergens te lezen, dat er daadwerkelijk klanten zijn geweest die hun aankoopbedrag hebben teruggewonnen.

Onafhankelijke reviewsites

Er zijn diverse mogelijkheden, de misschien primaire gerichtheid op, positieve reacties van webshops te omzeilen. Dit gebeurt door zogenaamde onafhankelijke reviewsites, websites waar eenieder, die dat wil, hun eerlijke mening kwijt kan. De 8 bekendste zijn: The Feedback Company, Webwinkelkeur, Custorate, Klantenvertellen, Kiyoh, eKomi, Trustpilot en Trusted Shops. Sommige van deze sites maken het je erg gemakkelijk en geven direct een lijst van aangesloten webshops, zoals Klantenvertellen en Webwinkelkeur, andere geven hun geheimen kennelijk wat moeilijker weg. Ze hebben echter allemaal dezelfde basis en dat is de kans voor webwinkels om niet alleen via de eigen site reviews te delen, maar ook via deze meer omvattende sites. En dat uiteraard tegen betaling. Er worden 3 motieven aangegeven waarom reviews en dus reviewsites kennelijk van belang zijn: • 92 % leest klantbeoordelingen • Beoordelingssterren zijn een belangrijk criterium voor de beoordeling van een website • 8 op de 10 klanten vindt online recensies net zo belangrijk als persoonlijke aanbevelingen van mensen uit hun directe omgeving.

Terug naar ons voorbeeld: Fietsenplaats.nl

Beoordelingen over Fietsenplaats zijn in ieder geval terug te vinden op Trustpilot. Het is natuurlijk niet verplicht, zeker niet met de grote hoeveelheid meldingen die de website van Fietsenplaats zelf laat zien. Na de eerste mogelijkheden van het tonen van beoordelingen of reviews gaat het, afgezien van een enkele negatieve reactie, uitstekend met deze fietsenzaak doordat 99% van de reacties positief uitvallen. Is Fietsenplaats.nl dan zo goed of hebben we nog andere mogelijkheden om de webwinkel te beoordelen?

Willekeurig zoeken op het internet

De twee stappen om een idee te krijgen van een webshop heeft tot nu toe geleid tot de op de eigen site geplaatste reviews en die verzameld zijn op onafhankelijke reviewsites. Er is echter natuurlijk nog de meest simpele manier om beoordelingen te lezen te krijgen en dat is via het invoeren van zoekcriteria op het internet. We noemen dit ook wel googelen. Hoewel het uitermate positief is te lezen dat een webshop het uitstekend doet en voortdurend geprezen wordt om de afhandeling van een aankoop, zijn we menselijk en willen graag weten of er ook klachten zijn. De meest simpele manier daarvoor is te googelen op de naam van de webwinkel en op ‘klachten’. Vervolgens krijg je dan een aantal resultaten te zien, die grofweg te verdelen zijn in 3 categorieën: willekeurige geplaatste opmerkingen, verwijzingen naar reviewsites ( zie de paragraaf daarover) en behandelingen van de webwinkel door consumentenprogramma’s als Kassa, Radar en de site van de Consumentenbond. Met name die laatste categorie kan verontrustend zijn, omdat deze pas gecontacteerd worden als er iets goed mis met een website, -shop, -winkel. Menig winkel heeft tot schade en schande moeten ondervinden dat aandacht door deze instanties een negatieve invloed kan hebben.

Nogmaals naar ons voorbeeld: Fietsenplaats.nl

De eerste verwijzing is naar Trustpilot, een eerder genoemde onafhankelijke reviewsite. Van de 130 aanwezige beoordelingen is 20% slecht tot zeer slecht ( 26 stuks), doch het overgrote deel goed tot uitstekend. Verder vinden we nog her en der andere klachtenmeldingen over Fietsenplaats.nl. Radar wordt niet en Kassa wordt slechts eenmaal genoemd aan de hand van een ingezonden klacht. Ook via de Consumentenbond zijn er kennelijk geen klachten binnengekomen en dat moet Fietsenplaats.nl een goed gevoel geven. Dat een webshop wil laten weten hoe goed ze het doen, is een natuurlijk gegeven. Hoe positiever klanten zijn over de aankoop en afwikkeling daarvan, hoe beter dat is en hoe meer andere bezoekers en hopelijk nieuwe klanten dat zal aantrekken. Dat er klachten zijn, is ook niet meer dan normaal. Er is een bekend gezegde: waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Van bijzonder belang echter is hoe een webshop als Fietsenplaats daarmee omgaat en hoeveel moeite ze doen om deze problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *